آموزش نظارت

وظایف مشترک مهندسین ناظر سازه و معماری در عملیات گودبرداری

وظایف-مشترک-مهندسین-ناظر-سازه-و-معماری-در-عملیات-گودبرداری

اغلب مهندسین ناظر معماری بر این باورند که وظایف ایشان از زمان سفت کاری و نازک کاری شروع می شود و غافلند از این که در زمان گودبرداری و همچنین پی سازی نیز باید کنترل هایی را به همراه مهندس ناظر سازه انجام دهند.

در این مقاله به 4 وظیفه مشترک و مهم ناظر سازه و معماری در عملیات گودبرداری می پردازیم:

1-ابلاغ دستور کار گودبرداری

پس از اتمام عملیات تخریب و رسیدن به کد 0.00± ، مهندسین ناظر سازه و معماری و همچنین نقشه­ برداری (متناسب با حیطه ­ی مسئولیت و وظایف خود) باید قبل از شروع عملیات گودبرداری، یک دستورکار گودبرداری به مالک، مجری و یا سازنده ابلاغ نماید.

نمونه دستورکار گودبرداری

جناب آقای ………………….. مالک/نماینده مالک/مجری/سازنده، ساختمان به شماره پرونده ………………. به آدرس ………………………………………………………… با توجه به آنکه در حال حاضر مشغول به شروع عملیات گودبرداری ساختمان مذکور می­ باشید، بدین وسیله اینجانب ………………….. مهندس ناظر ساختمان جنابعالی، دستورکار زیر را در مورخه ……………… به شما ابلاغ می­ نمایم:

1) شروع هرگونه عملیات ساختمانی به موجب بند 14-4-3 مبحث دوم مقررات ملی ساختمان، منوط به عقد قرارداد با مجری ذیصلاح، تهیه صورت­ جلسه تحویل زمین و ابلاغ آن به ناظر می ­باشد. مالک موظف است از مجری ذیصلاح و دارای صلاحیت فنی در تمام مراحل کار گودبرداری استفاده نماید. همچنین مجری می ­بایست افراد داری صلاحیت فنی را به کار گمارد و با آن­ ها قرارداد رسمی تنظیم نماید.

2) استفاده از کارگران زیر 18 سال و بالای 62 سال و اتباع بیگانه (بدون مجوز کار) در کارگاه ساختمانی ممنوع می ­باشد.

3) کلیه­ ی کارگران گودبرداری باید به کلاه ایمنی با پوشش ناحیه گردن و ماسک پلاستیکی که تمام صورت و ناحیه چانه را پوشش دهد و دستکش و همچنین مجهز به ژاکت ضد ضربه باشند، این ژاکت باید به طور مناسب تا ناحیه ران کارگران را پوشش و امکان حرکت آزاد وی را فراهم نماید.

4) مالک و مجری موظف هستند تا 72 ساعت قبل از عملیات گودبرداری، شروع این عمل را به مهندس ناظر کتباً اعلام نمایند.

5) درصورتی که محل انجام عملیات گودبرداری به ایستگاه های اصلی خدمات عمومی نظیر آتشنشانی نزدیک باشد، باید برای جلوگیری از وقفه در سرویس رسانی و امداد و نجات، به این سازمان ها اطلاع رسانی کامل انجام گردد.

6) پیمانکار موظف است ایام و ساعت کاری کارگاه را رعایت نموده و ترتیبی اتخاذ نماید تا سر و صدای اجرای عملیات باعث مزاحمت همسایگان نگردد.

7) کلیه­ ی انشعابات آب، برق و گاز ساختمان قبل از عملیات گودبرداری باید قطع گردد و یا در صورت لزوم سالم ­سازی، محدود و نگهداری شود به طوری که راه­ های دسترسی به آن­ها و شیر آتش ­نشانی محفوظ بماند و هماهنگی­ های لازم با سازمان­ های مربوطه انجام شود.

8) لازم است موقعیت تاسیسات زیرزمینی جهت انجام مرحله گودبرداری شناسایی گردند.

9) مجری موظف است مطابق نقشه های مصوب کلیه­ ی عملیات ساختمانی از جمله گودبرداری و سازه نگهبان را اجرا نماید و در صورت هرگونه ایراد و نقص در نقشه ها کتبا موضوع را به اطلاع ناظر پروژه برساند.

10) مهندس مجری موظف است هرگاه در ارتباط با نحوه اجرای عملیات ساختمانی ایراداتی مشاهده نماید که احتمال خطر وقوع حادثه را در بر داشته باشد به مهندس ناظر جهت اعلام به مراجع ذیصلاح ابلاغ کتبی نماید.

11) مهندس مجری موظف است در حین یا بعد از عملیات گودبرداری در صورت مشاهده هرگونه تغییر رنگ خاک و اثرات نم در دیواره ها، حتماً به مهندس ناظر و کارفرما جهت اعلام به مراجع ذیصلاح و ارائه راهکار، ابلاغ کتبی نماید.

12) حداقل یک هفته قبل از شروع عملیات گودبرداری می بایست ساکنین ساختمان های مجاور محل گود، با هشدارهای ایمنی مورد نیاز و تخلیه آن ها در صورت احساس خطر ریزش توجیه شوند.

  در مورخه ……………… اصل دستورکار (شامل …. بند) به اینجانب ………………… ابلاغ، تفهیم و تحویل گردید.

ضمناً به شما تاکید می­ شود موارد فوق ­الذکر را رعایت نموده و در غیر این صورت مسئولیت عواقب خسارت­ های جانی و مالی حادث شده بر عهده شما خواهد بود.

نام و نام خانوادگی، امضا، تاریخ و اثرانگشت:           مالک/نماینده مالک/مجری

مهر و امضا و تاریخ:                                            مهندس ناظر

 

2- کنترل عمق گودبرداری

عدم تطابق عمق گودبرداری با نقشه ­های مصوب

پس از اتمام گودبرداری باید عمق گود توسط مهندس ناظر نقشه­ برداری و سازه برای پنج ­ناظره، مهندس ناظر معماری و سازه برای چهارناظره و ناظر سازه برای تک ­ناظره اندازه ­گیری شود. اگر عمق گود بیشتر از مقادیر موجود در نقشه بود از مالک بخواهید (با مشورت و نظر مهندس محاسب) اضافه عمق خاکبرداری را توسط خشکه­ چینی با سنگ لاشه پر کند تا به عمق و رقوم زیر بتن مگر برسد. 

شکل1) خشکه ­چینی کف فونداسیون با سنگ لاشه 

شکل2) خشکه ­چینی کف فونداسیون با سنگ لاشه و شن (3/4)

تطابق عمق گودبرداری با نقشه ­های مصوب

پس از گودبرداری ناظر نقشه­ برداری و سازه برای پنج ­ناظره،  ناظر معماری و سازه برای چهارناظره و ناظر سازه برای تک­ ناظره به کمک دوربین نقشه ­برداری یا شیلنگ­ تراز و متر عمق گودبرداری را باید کنترل کند.

کنترل-عمق-گودبرداری

شکل3) کنترل عمق گودبرداری

مبنای رقوم ارتفاعی کف گود کدام است؟

مبنای رقوم ارتفاعی بر اساس و طبق نقشه ­های مصوب معماری می­ باشد.

مسئولیت مهندسین ناظر در کنترل رقوم ارتفاعی کف گود به چه صورت است؟

مهندس ناظر در خصوص کنترل رقوم ارتفاعی و کد صفر- صفر مسئول است و در صورت اشتباه در تعیین این کد، مشکلاتی ایجاد خواهد شد که درصد تقصیری را متوجه وی می­ نماید. در زمین ­های بدون شیب، معمولاً سطح پیاده ­روی جلوی ملک به عنوان رقوم صفر- صفر در نظر گرفته می ­شود و در زمین­ های با شیب کم غالباً نقطه وسط ورودی ماشین­ روی ساختمان به عنوان رقوم صفر- صفر در نظر گرفته می ­شود و در زمین­ های شیب­دار و با اختلاف ارتفاع، مهندس ناظر می­ بایست طی دستورکاری مالک و مجری را ملزم به تعیین رقوم صفر- صفر توسط نقشه ­بردار ذیصلاح و یا کارشناس بر و کف شهرداری نماید.

3-کنترل تراز و کدهای ارتفاعی گود و پی های منفرد در سازه نگهبان خرپایی

کنترل تراز و کدهای ارتفاعی گود و پی ­های منفرد در سازه نگهبان خرپایی بر عهده­ ی ناظر نقشه­ برداری و سازه است و در صورت عدم وجود ناظر نقشه ­برداری بر عهده ­ی ناظر معماری و سازه خواهد بود.

اتصال-عضوهای-مایل-به-پی-های-منفرد-و-عضوهای-قائم

شکل4) فونداسیون منفرد عضوهای مایل

4- نمونه گزارش و ابلاغ نامه در در عملیات گودبرداری

نمونه گزارش بدون خلاف:

نمونه گزارش عملیات گودبرداری

به اطلاع شهردار محترم می رساند مالک در حال انجام عملیات گودبرداری می باشد و مطابق دستورکار ابلاغ شده به مالک، رقوم ارتفاعی کف گود از تراز 0.00± مقدار 1.40- می باشد.

موارد ایمنی در خصوص ایمنی کارگران گودبرداری و ماشین آلات مربوطه مطابق دستورکار پیوست این گزارش به مالک ابلاغ شده است.

نمونه ابلاغ نامه به شهرداری 

گودبرداری در حالتی که ناظر شروع به کار نداده و مالک بدون اطلاع، تخریب را انجام داده باشد و در حال گودبرداری است:

ابلاغ نامه به شهرداری

شهردار محترم منطقه ………

با سلام و درود

 

احتراماً به استحضار می­ رساند اینجانب …………………….. مهندس ناظر ساختمان به آدرس …………………………………………………………….. می­باشم.

مالک ساختمان آقای ………………… به شماره تماس ………………….. که دارای پروانه ساختمانی به شماره ……………….. از شهرداری منطقه ……… است بدون مجوز شروع به کار از طرف اینجانب و بدون اطلاع اقدام به عملیات تخریب کرده و در حال حاضر در حال اجرای گودبرداری است.

با توجه به اینکه عمق گودبرداری حدوداً …….. متر است و تاکنون حدود …….. متر از آن خاکبرداری شده و پلاک ­های مجاور هم دارای بافت فرسوده است و امکان ریزش دارد و با توجه به اینکه نقشه ­های سازه نگهبان مصوب متناسب با شرایط گودبرداری نیست و قابل اجرا نمی­ باشد، لذا خواهشمندم مالک را موظف نمایید تا در اسرع وقت با مراجعه به مهندس محاسب خود و تهیه نقشه ­های سازه نگهبان جدید توسط مجری ذیصلاح نسبت به پایدارسازی دیواره ­های گود اقدام نماید و از ادامه ­ی عملیات خاکبرداری جلوگیری به عمل آید.

 

با تشکر و سپاس

نام و نام خانوادگی

مهر و امضا

 

تمامی نکات مهم نظارتی به طور کامل در کتاب ناظر حرفه ای 3 و ناظر حرفه ای 5  آموزش داده شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *