سین جیم مهندس ناظر

قسمت 21 – سنگ نمایی که روی سر عابر پیاده افتاده است

سنگ-نما-افتاده-تو-سر-عابر-پیاده

کمپین سین جیم مهندس ناظر قسمت 21 :

🎥 سنگ نما افتادع تو سر عابر پیاده

موضوع:

سقوط سنگ نما و نکاتی که باید مدیر آپارتمان، سازنده و مهندس ناظر به آن توجه ویژه داشته باشند. معمولا در حوادث سقوط سنگ نما علاوه بر سازنده و ناظر، تا ۶۰ درصد مدیر آپارتمان نیز درصد تقصیر خواهد گرفت. بنابراین مدیر آپارتمان باید حتما خود را بیمه مسئولیت نماید تا متحمل هزینه های سنگین دیه و … در محاکم قضایی نشود. معمولا در این دسته از حوادث وقتی که از مدیر آپارتمان شکایت می شود، خود به خود پای سازنده و مجری و مهندس ناظر هم به محاکم قضایی باز خواهد شد و به تناسب نقششان در بروز حادثه، درصد تقصیر خواهند گرفت.

در این کمپین قصد دارم به سوالات شما در زمینه ی نظارت در حوزه ی ساخت و ساز شهری در قالب فیلم های کوتاه پاسخ بدم. با من همراه شوید

🎞️ مشاهده در آپارات 

 پرسش :

در قسمت 21 سین جیم مهندس ناظر –عابری درحال عبور از کنار ساختمانی بر اثر برخورد غیرمستقیم بخشی از نمای سنگی ساختمان با سرش، دچار آسیب می شود. آیا عابر می تواند مدعی دیه شود؟ عابر طرح دعوی را علیه چه کسی تنظیم کند؟  پیگیری این موضوع راه به جایی دارد یا خیر؟

پاسخ : 

عابر می تواند مدعی دیه شود و طرح دعوی باید علیه مدیر ساختمان صورت گیرد.

نکات سقوط سنگ نما :

پس از طرح دعوی کارشناس رسمی دادگستری از ملک بازدید می کند.اگر تشخیص دهد که لق بودن سنگ نما با چشم قابل مشاهده بوده مدیر ساختمان حدود  20% تا 30% درصد تقصیر می گیرد.

همچنین اگر بررسی می شود سنگ های اطراف سابقه سقوط داشتند، درصد تقصیر مدیر ساختمان به بالای 50% می رود.

اصلا چرا مدیر ساختمان مقصر است؟

در مبحث 22 مقررات ملی ساختمان در بند 22-3-1 به صراحت گفته شده است : ساختمان ها در طول عمر مفید خود و تحت تاثیر عوامل مختلف دچار آسیب ها و خرابی هایی می شوند و شناخت این آسیب ها و تعمیر و ترمیم اصولی و به موقع آن ها می تواند باعث افزایش طول عمر مفید ساختمان و فراهم آوردن شرایط بهره برداری مناسب از آن شود. از این رو لازم است بازرسی هایی از اجزای مختلف معماری و سازه ای ساختمان به عمل آید و درصورت نیاز اقدام به تعمیر یا تقویت اعضای آسیب دیده شود.

توصیه به مدیر ساختمان

در صورتی که مدیر ساختمان به لق بودن سنگی در نما شک کرد جلسه ای با حضور مالکان صورت دهد تا به رفع نقص رسیدگی شود. اگر مالکین موافقت به رفع نقص نکردند، مدیر آپارتمان نامه به بازرسی اداره کار و شهرداری منطقه ارسال کند و موضوع را مطرح کند.

توصیه به سازنده

اگر سازنده هستید و کار سنگ کاری نما را به سنگ کاری داده اید، حتما طی قراردادی ذکر کنید تا کلیه سنگ ها اسکوپ شود.

توصیه به مهندس ناظر

اگر مهندس ناظر هستید در گزارش مرحله ای، سنگ هایی که اسکوپ نشده است را گزارش نمایید.

نکته :زمانی که گزارش نازک کاری و اتمام عملیات نوشته می شود، قید شود که مالکین و بهره برداران به هیچ عنوان شیء سنگینی (تابلو، اسپلیت…) قرار ندهند.

تمامی نکات مهم نظارتی به طور کامل در پکیج امپراطوری نظارت آموزش داده شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *