مقالات متره و برآورد

صفر تا صد قیمت جدید با مثال کاربردی

صفر تا صد قیمت جدید

🎥 صفر تا صد قیمت جدید با مثال کاربردی

پیش از شروع یک پروژه، تمام فعالیت ها، با توجه به نقشه ­های اولیه، هزینه ­های مربوط به مصالح، ماشین آلات، نیروی انسانی و حمل، برآورد می­ شوند.

یکی از مهم­ترین کاربردهای این برآورد، تخمین بودجه مورد نیاز برای اجرای پروژه است. در واقع پیمانکار با توجه به مقادیر و بهای واحد هر یک از فعالیت­های این برآورد، تصمیم به شرکت در مناقصه می گیرد و ضریب خود را به کارفرما پیشنهاد می دهد.

این برآورد قیمت، معمولا بر اساس ردیف­های فهرست بهای منتشر شده سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور انجام می شود.

با در نظر گرفتن قیمت هر ردیف پایه می توان هزینه اجرای آن فعالیت را برآورد کرد. اما گاهی هزینه انجام برخی فعالیت­ های پروژه در میان ردیف­ های فهرست بهای مربوطه وجود ندارد.

اقلام ستاره دار (ردیف های غیر پایه )

در مواردی که برای پروژه­ای مشخصات فنی و اجرایی ویژه­ای مورد نیاز باشد که اقلام کارهای آن با شرح ردیف­های فهرست بها تطبیق نکند، شرح ردیف مناسب برای آن اقلام، تهیه و در انتهای گروه مربوط، با شماره ردیف جدید درج می­گردد. این ردیف­ها با علامت ستاره مشخص شده و به عنوان ردیف­های ستاره ­دار با روش تجزیه قیمت محاسبه و در برابر ردیف مورد نظر درج می­شود.

بهای واحد ردیف ­هایی که شرح آن­ها در فهرست ­بها موجود است اما بدون بهای واحد هستند همانند روش بالا تعیین می­شوند و این اقلام نیز ردیف­های ستاره ­دار محسوب می­شوند. شرح و بهای واحد ردیف­های غیر­پایه (ستاره دار) باید هنگام بررسی برآورد هزینه اجرای کار به تصویب دستگاه اجرایی برسد.

در کارهایی که از طریق مناقصه عمومی واگذار می­گردد، چنانچه جمع مبلغ برآورد ردیف ­های ستاره دار نسبت به جمع مبلغ برآورد ردیف­های فهرست بها (پایه و غیر پایه) بدون اعمال هزینه تجهیز و برچیدن کارگاه، در این رشته بیشتر از سی (30) درصد باشد، لازم است دستگاه اجرایی قبل از انجام مناقصه، شرح و بهای واحد تمامی ردیف­ های ستاره دار در آن رشته را پس از تصویب، همراه با تجزیه قیمت مربوط، به دبیرخانه شورای عالی فنی، در سازمان برنامه و بودجه کشور ارسال دارد تا پس از رسیدگی و تصویب توسط شورای عالی فنی بر اساس دستورالعمل نحوه تهیه و تصویب ردیف­های ستاره دار ملاک عمل قرار گیرد. در کارهایی که از طریق مناقصه محدود یا ترک مناقصه واگذار می شوند، سقف یاد شده به ترتیب پانزده (15) و ده (10) درصد خواهد بود.

آیتم­های ستاره دار نیز مانند سایر آیتم­های پایه فهرست ­بها بوده و تمام ضرایب پیمان مانند بالاسری، منطقه ­ای، پیشنهادی پیمانکار و غیره به آن­ها تعلق می گیرد.

اقلام قیمت جدید

در طی اجرای پروژه بعضا نیاز به اجرای کارهایی خارج از فهرست بهای منضم به پیمان می­باشد که می­بایست هزینه آن توسط پیمانکار محاسبه و پس از تائید مشاور و تصویب کارفرما ملاک پرداخت کار جدید قرارگیرد.

افزایش مقادیر باید در چارچوب موضوع پیمان به پیمانکار ابلاغ شود. جمع مبلغ مربوط به افزایش مقادیر و مبلغ کارهای با قیمت جدید نباید از 25 درصد مبلغ اولیه پیمان بیشتر شود. لازم به ذکر است تنها ضريب هزينه بالاسري پيمان به قيمت­هاي جديد اعمال مي شود.

اقلام فاکتوری

اگر کار جدید ایجاد شده تنها بصورت خرید باشد، در اینصورت کار جدید بصورت اقلام فاکتوری تنها با ضریب بالاسری در صورت وضعیت قابل پرداخت می­باشد.

تفاوت آیتم قیمت جدید و ستاره دار

آیتم ستاره دار آیتمی­ست که قبل از انعقاد پیمان برآورد شده و در پیمان لحاظ می­شود ولی آیتم قیمت جدید آیتمی­ست که زمان قرارداد دیده نشده و حین اجرای پیمان به آن برخورد می­شود درواقع آیتم منضم به پیمان نمی­باشد.

روش تهیه قیمت جدید 

با توجه به دستورالعمل منتشر شده از سازمان برنامه و بودجه در مورد تجزیه بها، هر کار و اقلام فهرست بها به چهار عامل نیروی انسانی، تجهیزات و ماشین آلات، مصالح مصرفی و حمل و جابجایی مصالح تقسیم بندی میشود و می­توان قیمت جدید را هم به این روش تجزیه کرد و هر قلم کار را به صورت جداگانه نوشت تا مشاور و کارفرما بتوانند تایید این کار را انجام دهند.

آنالیز کارهای جدید 

جهت آنالیز بهای کارهای جدید، اصولا از فرم استانداردی استفاده می­گردد که به فرم تجزیه بهای اقلام کار شناخته می­شود.

 

فرم تجزیه بهای اقلام کار

فرم تجزیه بهای اقلام کار

نحوه آنالیز بها

1- دستمزد نیروی انسانی

  • بررسی عوامل اجرایی (مانند کارگر ، بنا ، جوشکار و….) مورد نیاز
  • تعیین مقدار زمان کار انجام شده توسط آن عوامل برای انجام یک واحد از کار

نکته : بهترین مرجع برای تعیین این عامل رکوردگیری کارگاهی است؛ بدین معنی که در یک بازه زمانی مشخص حجم کار انجام یافته را اندازه گیری کرده و سپس با تقسیم زمان بر آن حجم از کار زمان واحد کار اجرایی مشخص گردد

به طور مثال: طبق رکورد کارگاهی اندازه گیری شده است که جهت جوشکاری یک قاب فلزی به وزن 60 کیلوگرم 2ساعت زمان نیاز است بنابر این جهت انجام یک کیلوگرم از کار (واحد)،0.033 نفرساعت جوشکار نیاز است: (60 ÷ 2 = 0.033)

-تعیین بهای واحد:

  • قرارداد پیمانکار
  • نرخ دستمزد نیروی انسانی مرکز آمار

2- هزینه مصالح مصرفی

جهت آنالیز مصالح باید تمام جزییات مصالح مصرفی حتی جزئی­ترین آنها نیز لحاظ شود و با توجه به قیمت روز و استعلام از مراکز معتبر، پایین ترین مبلغ جهت آنالیز مورد توافق قرار گیرد.

3- هزینه ماشین آلات و ابزار

  • بررسی دستگاه­های مورد نیاز
  • تعیین مقدار زمان کار انجام شده توسط آن دستگاه برای انجام یک واحد از کار(رکوردگیری)

-تعیین بهای واحد:

  • رجوع به قرارداد اجاره دستگاه
  • نرخ ماشین آلات مرکز آمار و یا نرخ عوامل موثر فهرست بها

4- هزینه حمل و جابه جایی مصالح

تقسیم مبلغ بارنامه حمل بر مقدار مصالح حمل شده

 

مثال: آنالیز اجرای ساب بتن کفسازی کف با دستگاه یا بصورت دستی جهت زیرسازی اپوکسی یا کفپوش

اجرای ساب بتن کفسازی کف با دستگاه یا بصورت دستی

نویسنده مقاله : (گروه تحریریه نوید عمران)

“جهت دانلود فایل pdf مقاله، روی دکمه زیر کلیک کنید.”

سایر مطالب آموزشی مرتبط :

6 دیدگاه در “صفر تا صد قیمت جدید با مثال کاربردی

  1. فردین بختیارپناه گفت:

    سلام ممنونم از زحمات شما

  2. رحمان گفت:

    جناب مهندس سلیمانی باسلام سال نورا به جنابعالی وخانواده گرامیتان تبریک عرض نموده واز خداوند بزرگ برایتان سلامتی وپیشرفت را آرزومندم. حضرتعالی از معدود مهندسین پرتلاش وباسواد این مملکت هستید که حاصل زحماتتان رابدون هیچ پاداشی در اختیار علاقه مندان وتشنگان علم قرار میدهید. این حقیر از حضرتعالی سپاسگزارم وبرایتان بهترینها را ارزودارم. ارادتمندتان رحمان فتاحیان

    1. عرض سلام و تبریک سال نو به شما دوست و همکار گرامی
      با تشکر از پیام پر مهرتان
      موفق و سربلند باشید.

  3. امید رفیع زاده گفت:

    با عرض سلام و خسته نباشید
    در پروژه هایی که تعدیل ندارند قیمت جدید تا چ مدت زمانی اعتبار دارد؟
    اگر مدت پروژه از مدت اولیه بیشتر شود قیمت جدیدی که مثلاً در اوایل سه ماهه اول سال تصویب شده باشه ،همون آیتم رو با توجه به تورم در سه ماه سوم از سال دوباره میشود افزایش داد؟

  4. حمید گفت:

    سلام. اگر در پروژه ای یک پیمانکار اصلی و یک پیمانکار جزء وجود داشته باشد، آیا دوبار ضریب بالاسری در قیمت استعلامی ضرب می شود؟ میشه راهنمایی بفرمایید لطفا؟ با تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *