آموزش نظارت

گزارش خلافدار کفسازی طبقات با خاک !

گزارش-خلاف-دار-کفسازی-با-خاک

اجرای کفسازی از روی نقشه های فاز 2

در نقشه های فاز 2 اکثر پروژه ها، جزئیات کفسازی طبقات به طور دقیق ارائه می­ گردد. مهندسین طراح سازه نیز با توجه به همان جزئیات، اقدام به طراحی سازه (سقف، تیر و ستون و..) می ­نماید.

جزئیات-کف-سازی-طبقات

تصویر 1) جزئیات کف سازی طبقات

کفسازی طبقات با فوم بتن

همان طور که در تصویر بالا مشاهده می­ گردد در کفسازی طبقات، از بتن سبک (مثل فوم بتن) استفاده شده است تا وزن کل سقف کاهش یافته و در نتیجه در طراحی سازه بتوان از مقاطع بهینه ­تری استفاده نمود.

کفسازی-طبقات-با-فوم-بتن

تصویر 2) کف سازی طبقات با فوم بتن

پیامد کفسازی با خاک

متاسفانه بعضی از سازندگان برای کاهش هزینه ­ها و یا به قول خود استفاده بهینه از مصالح پرتی (مثل خاک)، خاک­ های باقیمانده از عملیات تخریب، گودبرداری و یا حتی حفاری چاه­ های فاضلاب و جذبی را در کفسازی طبقات مورد استفاده قرار داده.  پیامد چنین کاری تحمیل وزن زیاد و بار اضافی وارده به سازه می باشد.

کف-سازی-طبقات-با-خاک

تصویر 3) کف سازی طبقات با خاک

بند مبحث هشتم مقررات ملی ساختمان در رابطه با شیب بندی کف

علاوه بر موارد گفته شده در بالا در مورد معایب کفسازی با خاک، طبق مبحث هشتم مقررات ملی ساختمان بند 8-3-5-2 برای شیب بندی کف طبقات و بام استفاده از مصالح سنگین، مانند خاک و یا بتن معمولی مجاز نمی­ باشد.

وظیقه مهندس ناظر وقتی کفسازی با خاک انجام شده است :

لذا با توجه به موارد گفته شده، لازم است تا مهندسین ناظر سازه و معماری در صورت مشاهده مواردی مانند تصویر 3، تذکرات لازم را به مالک و مجری داده و در صورت عدم تمکین آنها، گزارش خلافدار را با ذکر بند مقررات ملی که در بالا به آن اشاره شد، به مرجع صدور پروانه ساختمانی ارائه دهند.

وظیفه-مهندس-ناظر

تمامی نکات مهم نظارتی به طور کامل در پکیج امپراطوری نظارت ساختمان آموزش داده شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *