آموزش اجرا, آموزش اصول اجرایی سازه های فلزی

کم فروشی تو روز روشن !!! (در کارهای اسکلت فلزی)

پکینگ لیست چیست؟

بعد از آماده شدن قطعات در کارخانه و ارسال آن­ها به سمت کارگاه برای نصب، هر تریلی با توجه به قطعاتی که بارگیری می ­کند، لیستی از کارخانه دریافت می کند. در آن لیست تعداد و وزن قطعات بارگیری شده، شماره ماشین، وزن پر و خالی ماشین و … نوشته شده است. به این لیست، پکینگ ­لیست گفته می ­شود.

حمل-قطعات-از-کارخانه

شکل 1) حمل قطعات از کارخانه به سمت کارگاه

نحوه کنترل تناژ نقشه­ های شاپ و تناژ پکینگ­ لیست های ارسالی چگونه است؟

معمولا وزن بدست آمده از نقشه ­های شاپ، از وزن بارنامه­ های ارسالی کمتر می ­باشد که آن هم به­ دلیل وزن گازوئیل تریلی ­ها، وزن قطعات اضافه شده (مثلا جوش دادن جاپایی به ستون) به المان مورد نظر و … می ­باشد.

تفاوت وزن قطعات ارسالی با وزن تئوریک آن

این اختلاف وزن بین نقشه­ های شاپ و بارنامه­ های ارسالی تا حدودی قابل قبول بوده (مثلا حدود 2 درصد). بیشتر از این مقدار باید توسط تیم اجرایی کارفرما مورد بررسی و ارزیابی دقیق قرار بگیرد. بدین ترتیب که وزن کلیه قطعات ارسالی در هر بارنامه با وزن تئوریک آنها مقایسه شود. در صورت اختلاف فاحش بین آن ها، احتمال سوء استفاده­ های مالی توسط پیمانکار ساخت اسکلت فلزی می باشد.

فریب کارفرما !

متاسفانه در تعدادی از پروژه­ ها دیده شده است که برای سنگین­ تر کردن مقاطع و در نتیجه گرفتن پول بیشتر از کارفرما، تعدادی ورق­ های اضافی و یا حتی ضایعات و …، در جاهایی که امکان رویت آن­ها توسط عوامل کارفرما وجود ندارد (مثل داخل ستون باکس)، به مقطع مورد نظر جوش داده می ­شود.

شکل2) پر کردن داخل ستون باکس با استفاده از ضایعات یا ورق­ های اضافی

راه کار جلوگیری از اختلاف فاحش وزن واقعی قطعات و وزن تئوریک چیست؟

برای جلوگیری از انجام این­ گونه موارد، تیم اجرایی کارفرما باید در هنگام تخلیه بارها، پکینگ ­لیست ­های ارسالی از طرف کارخانه سازنده اسکلت را از لحاظ وزنی، تعداد و نوع قطعات، مورد ارزیابی دقیق قرار دهد. در صورت مشاهده موارد مشکوک، کارفرما را مطلع نمایند.

مقاله ی بالا برگرفته از کتاب ناظر حرفه ای 4 (امپراطوری نظارت ساختمان) می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *