آموزش اجرا, آموزش اصول اجرایی سازه های بتنی

کاربرد شلنگ تراز در فونداسیون

کاربرد شلنگ تراز در فونداسیون

کاربرد شلنگ تراز جهت تراز نمودن رقوم کف فونداسیون و بتن مگر :

  • شلنگ تراز یک لوله پلاستیکی شفاف است که از سالهای دور از آن برای پیدا کردن دو نقطه همتراز در ساختمان سازی، نقشه برداری و جاهای دیگر استفاده می شود. با وجود اینکه با پیشرفت علم وسایل راحتتر و سریعتری برای این منظور ساخته شده است، ولی هنوز هم به خاطر قیمت پایین و در دسترس بودن از شلنگ تراز استفاده می شود.
  • در این وسیله، از یکی از قوانین فیزیک استفاده می شود که می گوید: وقتى در داخل یک شلنگ آب بريزيم، سطح آب در قسمت ابتدا و انتهای لوله در يك ارتفاع قرار مى گيرد.
  • نحوه کار با شلنگ تراز به این صورت است که ابتدا باید داخل آن را پر از آب کنید، بطوری که از هر سمت آن حدوداً بیست سانتی متر خالی باشد. حتماً دقت کنید که هیچ حباب هوایی در داخل شلنگ باقی نماند. زیرا وجود حباب سبب ایجاد خطا در کار با شلنگ تراز خواهد شد.
  • آنگاه باید یک ارتفاع را با متر روی دیوار مشخص کنید. حال یک سر شلنگ تراز را طوری روی دیوار قرار دهید که سطح آب داخل آن روی علامتی که کشیده اید قرار گیرد، آنگاه از همکار خود بخواهید که سر دیگر شلنگ تراز را به جایی که می خواهید برده و آن قدر شلنگ تراز را بالا و پایین ببرد تا سطح آب در هر دو سمت شلنگ تراز ثابت شود. آنگاه نفر اول بایستی دوباره سطح آب را روی علامتی که مشخص کرده بود تنظیم کند (با بالا و پایین بردن شلنگ). زمانی که سطح آب روی علامت قرار گرفت، به همکار خود پیغام بدهید که روی سطح آب در سمت دیگر شلنگ، علامت دیگری رسم کند. این علامت دقیقاً ارتفاعی است که با علامت قبلی در یک خط تراز قرار دارد.

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *