آموزش اصول اجرایی سازه های بتنی

نصب فریم پنجره روی سنگ و افتادگی پنجره

نصب-اصولی-فریم-پنجره-روی-سنگ-و-افتادگی-پنجره

معایب عدم نصب قاب فلزی

مطابق شکل (۱)، در برخی از پروژه ­ها به علت کاهش هزینه ها و افزایش سرعت اجرا، سازندگان اقدام به حذف قاب فلزی اطراف پنجره ­ها می نمایند. همچنین قاب پنجره را با پیچ مستقیما به سنگ دور پنجره متصل می­کنند. در واقع با اتصال پنجره ­های یو پی وی سی (upvc) با پیچ به سنگ دور پنجره ( منظور اتصال به قاب فلزی نیست) بعد از مدت نه چندان طولانی، پیچ فرو رفته در داخل سنگ و ملات پشت آن، لق می شود.همچنین باعث ایرادات زیادی از جمله افتادگی و ناگونیا شدن فریم پنجره، خارج شدن پنجره از حالت رگلاژ، خارج شدن از هوابندی و آب بندی و… می ­شود.

عدم نصب قاب فلزی دور پنجره

شکل 1) عدم نصب قاب فلزی دور پنجره

مزایای نصب قاب پنجره

نصب قاب فلزی اطراف پنجره ها علاوه بر ان­که باعث بالا رفتن استحکام پنجره و دوام و عملکرد مناسب آن در سالیان طولانی می شود، طبق پیوست ششم استاندارد 2800، الزامی می باشد.

پیوست ششم استاندارد 2800

در پیوست ششم استاندارد 2800، برای اجرای فریم فلزی جهت بستر نصب پنجره، دو حالت در نظر گرفته شده است که یکی برای عرض بازشو کمتر از 2.5 متر و یکی برای عرض بازشو بزرگتر از 2.5 متر می باشد (مطابق شکل­ های 2و 3 صفحه بعد) که در هر دو حالت بر نصب قاب فلزی جهت اجرای پنجره تاکید شده است.

قاب-فلزی-پنجره-تیر-بتنی

شکل2) جزئیات اجرایی نصب فریم فلزی برای عرض پنجره کمتر از 2.5 متر

قاب-فلزی-و-وادار

شکل3) جزئیات اجرایی نصب فریم فلزی برای عرض پنجره بزرگتر از 2.5 متر

نصب اصولی قاب فلزی دور پنجره

در شکل 4 اجرای صحیح نصب قاب فلزی دور پنجره با پروفیل قوطی 40*40 را مشاهده می کنید. اگر قاب فلزی به صورت شاقولی و کاملا گونیا نصب شود، این امر باعث می شود که ابعاد پنجره یو پی وی سی بدرستی و دقیق توسط شرکت­های نصاب پنجره برداشت شود و عملیات نصب آنها به سرعت انجام شده و پنجره ­ها در کوتاه­ترین زمان رگلاژ ­شوند. 

نصب قاب پنجره فلزی

شکل4) نصب قاب فلزی دور پنجره

پیامد های عدم نصب قاب فلزی پنجره

بنابراین شاید در ابتدای امر، حذف قاب فلزی پنجره باعث کاهش هزینه ­ها و افزایش سرعت کار بشود، ولی در آینده ­ای نه چندان دور نارضایتی بهره ­بردارن از ساختمان و تحمیل هزینه­ های گزافی را به آنان می نماید. این امر می­تواند موجبات طرح شکایت بهره ­برداران را از سازندگان و مهندسان ناظر به­ همراه داشته باشد.

نویسنده مقاله : (گروه تحریریه نوید عمران)

“جهت دانلود فایل pdf مقاله، روی دکمه زیر کلیک کنید.”

2 دیدگاه در “نصب فریم پنجره روی سنگ و افتادگی پنجره

  1. وحید عاقبتی گفت:

    اتفاقا خیلی شک داشتم راجع به این قضیه. ممنون بابت این مقاله بسیار عای🙏🙏🙏

    1. سلام
      متشکرم از ثبت نظر ارزشمندتون.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *