سین جیم مهندس ناظر

قسمت 48 – اشتباه فاحش در نامه وزارت راه و شهرسازی در مورد دستورکار دادن مهندس ناظر

اشتباه-فاحش-وزارت-راه-و-شهرسازی-دستور-کار

کمپین سین جیم مهندس ناظر قسمت 48 :

موضوع:

بسیاری از دوستان صاحب نظر در فضای مجازی در مورد این نامه اظهار نظر نموده اند اما حتی یک نفر هم به بند ۱۱-۱-۱-۳-۹ مبحث یازدهم مقررات ملی ساختمان اشاره ای ننموده است.  در همین بند به صراحت سخن از دستورکار شده  و ذکر شده است که راهنمایی ها و دستورکارهای مهندس ناظر مکمل نقشه ها و مدارک فنی است.

در این کمپین قصد دارم به سوالات شما در زمینه ی نظارت در حوزه ی ساخت و ساز شهری در قالب فیلم های کوتاه پاسخ بدم. با من همراه شوید.

نامه وزارت راه و شهرسازی

نامه ای ازطرف دفتر توسعه مهندسی ساختمان (وزارت راه و شهرسازی) به تاریخ 1400/11/9 به شماره 430-176-153 در مورد دستورکار منتشر شد.

صفحه اول نامه پاراگراف دوم: 

” لازم به ذکر است که اصولا در قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان (مصوب 1374) و آیین نامه های اجرایی آن و سایر ضوابط منبعث از آن وظیفه ای برای صدور و تسلیم “دستورکار” به مالک و مجری برای ناظر مقرر نشده است.”

✅ بند بالا کاملا صحیح می باشد و مهندس ناظر وظیفه ندارد دستورکار دهد و فقط موظف است گزارش کار به موقع ارائه دهد. (دستور کار می تواند به او کمک کند.)

در ادامه ی نامه :

” دستورکار ناظر ویژه ی نظام فنی و اجرائی کشور و با سیستم و ترتیبات خاص خود است و نباید ترتیبات آن نظام را با نظام ساخت و ساز شهری و روستایی یکی دانست.”

❌ بند بالا کاملا اشتباه است زیرا: 

بند 11-1-1-3-9 ناظر: شخص حقیقی یا حقوقی است که کلیه عملیات اجرایی مطابق نقشه های مشخصات فنی مصوب، تحت نظر آن ها انجام می پذیرد. راهنمایی ها و دستورکارهای ناظر مکمل نقشه ها و مدارک فنی است. ناظر باید ارتباط کافی و مستمر با محاسب و تهیه کنندگان مدارک فنی پروژه داشته باشد.

پی نوشت: ناظر می تواند برای موارد ایمنی و فنی و اجرایی دستور کار بدهد.

نظر شما در این مورد چیست؟

هدف ما دستیابی مهندسین ناظر به جایگاه واقعی خودشان است.

تمامی نکات مهم نظارتی به طور کامل در پکیج امپراطوری نظارت آموزش داده شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *