سین جیم مهندس ناظر

قسمت 44 – درخواست اخذ خدمات مهندسین مشاور توسط مهندس ناظر از سازنده

مهندس-ناظر-میتونه-تا-100-میلیون-از-مالک

کمپین سین جیم مهندس ناظر قسمت 44 :

🎥 مهندس ناظر تا چه اندازه می تواند درخواست خدمات مهندس مشاور کند؟

موضوع:

این قسمت از سین جیم مهندس ناظر به موضوع میزان مجاز درخواست خدمات مهندسین مشاور از سازنده توسط مهندس ناظر و اهمیت بندهای قرارداد نظارت فیمابین مهندس ناظر و سازنده پرداخته است.

در این کمپین قصد دارم به سوالات شما در زمینه ی نظارت در حوزه ی ساخت و ساز شهری در قالب فیلم های کوتاه پاسخ بدم. با من همراه شوید.

🎞️ مشاهده در آپارات 

 پرسش :

در قسمت 44 سین جیم مهندس ناظر – پروژه ای در مرحله ی آکس بندی فونداسیون می باشد. ساختمان مجری ذیصلاح ندارد و کار تک ناظره می باشد. مهندس ناظر از سازنده درخواست اخذ مهندس نقشه بردار به عنوان مشاور در پروژه جهت عملیات آکس بندی را دارد.

مالک از این عمل سرباز می زند و آن را وظیفه ی خود شخص مهندس ناظر می داند. مهندس ناظر در این شرایط باید چه کارکند؟

پاسخ : 

به دلیل آنکه کار تک ناظر است مسئولیت تماما بر دوش مهندس ناظر می باشد. متاسفانه مهندسین ناظر و همچنین سازندگان به قرارداد نظارت کمتر توجه می کنند.

در قرارداد نظارت تیپ سازمان نظام مهندسی بندی به شرح زیر آمده است:

” بند 4-5 قرارداد نظارت: چنانچه برای انجام پاره ای از کنترل ها یا طرح های اصلاحی و تکمیلی نیاز به استفاده از خدمات مشاوره ای یا نظارتی مهندسان رشته های دیگر داشته باشد، مهندس ناظر موضوع را کتبا به صاحب کار اعلام و در آن میزان خدمات مورد نیاز و حدود حق الزحمه متعلقه را ذکر نماید. خدمات مورد نیاز به هزینه صاحب کار انجام می شود. هزینه کل این خدمات نباید از 1% هزینه پروژه تجاوز نماید. مگر آنکه به ترتیبی درمورد آن توافق شود و یا توسط سازمان استان لزوم انجام آن تایید شود.”

در شرایط مذکور مهندس ناظر طی یک دستور کار با شرح آنکه طبق بند 4-5 قرارداد نظارت، سازنده را مکلف به اخذ مهندس ناظر نقشه بردار می کند (تا حدود اربعه بر و کف را محاسبه نماید.) درخواست خود را مطرح می نماید.

توصیه 

چه مهندس ناظر باشید چه سازنده، حتما بند به بند قرارداد نظارت را مطالعه فرمایید و از وظایف و انتظارات خود در این قرارداد آگاه باشید.

تمامی نکات مهم نظارتی به طور کامل در پکیج امپراطوری نظارت آموزش داده شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *