سین جیم مهندس ناظر

قسمت 43 – نکات مهم ارائه دستور کار نظارت ساختمان توسط مهندس ناظر

قسمت-43-–-نکات-مهم-ارائه-دستور-کار-نظارت-ساختمان-توسط-مهندس-ناظر- پروژه

کمپین سین جیم مهندس ناظر قسمت 43 :

🎥 آیا می توان به عنوان مهندس ناظر دستورکار ارائه داد یا خیر؟

موضوع:

این قسمت از سین جیم مهندس ناظر به موضوع ارائه دستور کار توسط مهندس ناظر به سازنده، که فقط در یک قسمت از  مقررات ملی ساختمان به آن اشاره شده، پرداخته است.

در این کمپین قصد دارم به سوالات شما در زمینه ی نظارت در حوزه ی ساخت و ساز شهری در قالب فیلم های کوتاه پاسخ بدم. با من همراه شوید.

🎞️ مشاهده در آپارات 

 پرسش :

در قسمت 43 سین جیم مهندس ناظر – آیا ارائه ی دستور کار مهندس ناظر را در آینده تبرئه می کند؟ برخی بر این عقیده اند که ارائه دستور کار خود باعث ایجاد دردسرهایی در آینده می شود. با توجه به اینکه قانونی مبنی بر الزام ارائه ی دستور کار وجود ندارد، نظر شما در این مورد چیست؟

پاسخ : 

در هیچ قسمتی از کتاب های مقررات ملی درمورد دستورکار صحبتی نشده است.این مطلب تنها در مبحث 12 مقررات ملی به شرح زیر آورده شده است:

” بند 12-1-5-8 :  مهندس ناظر موظف به نظارت بر اجرای مقررات مبحث 12 در عملیات ساختمانی می باشد. هرگاه مهندس ناظر در ارتباط با عملیات ساختمانی مواردی در خلاف این مبحث مشاهده نماید، باید ضمن تذکر کتبی به سازنده مراتب را به مرجع رسمی ساختمان اعلام نماید.”

پس مهندس ناظر مجاز به ارائه دستورکار به مالک یا سازنده می باشد.

مهندس ناظر می تواند دستورکار را در قالب گزارش های مرحله ای ارائه دهد.

در تبصره 7ماده 100 قانون شهرداری آورده شده است که مهندس ناظر باید نظارت مستمر بر پروژه ای که به بر عهده اوست داشته باشد.

پرسش :

چگونه می توان نظارت مستمر بر پروژه را اثبات نمود؟

پاسخ

  1. گزارش مرحله ای
  2. تذکر کتبی (دستورکار)

وظیفه ی مهندس ناظر زمان بازدید از پروژه :

زمانی که مهندس ناظر از پروژه بازدید به عمل می آورد و با موارد خلاف (مخصوصا خلاف نکات ایمنی) مواجه شود، موارد را یک به یک به صورت تذکر کتبی ( دستورکار) به همراه موارد اجرایی و نکات فنی یادداشت می کند و به سازنده ارائه میدهد و از او امضا میگیرد.

هردستورکار به مالک و یا سازنده که ارائه می گردد، حتما باید بندهای مربوط به نکات ایمنی در آن گنجانده شود تا مهندس ناظر در آینده در محاکم قضایی تبرئه گردد.

سایر مطالب آموزشی مرتبط با موضوع دستور کار :

تمامی نکات مهم نظارتی به طور کامل در پکیج امپراطوری نظارت آموزش داده شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *