آموزش نظارت

خط قرمز مهندس تک ناظره

خط-قرمز-مهندس-تک-ناظره

الزام مالک توسط مهندس ناظر به عقد قرار داد با ناظر برق اماکن و آبفا

پس از صدور پروانه ساختمانی و تهیه بیمه مسئولیت کارفرما در قبال کارکنان و همچنین بیمه اجرای عملیات ساختمانی، در این مرحله مهندس ناظر سازه برای کارهای تک­ ناظره باید مالک را ملزم به مراجعه به سازمان نظام مهندسی استان و عقد قرارداد با ناظر برق اماکن و ناظر آبفا نماید تا نظارت بر اجرای نقشه ­های تاسیسات برقی و مکانیکی توسط ناظرین صلاحیت­ دار این دو مجموعه انجام شود.

عقد قرارداد فیمابین مالک و ناظر برق و آبفا

انعقاد قرارداد مالک با ناظرین برق اماکن و آبفا از سوی نظام مهندسی استان انجام می ­شود و پس از عقد قرارداد پیامکی (شکل 1) از طرف سازمان به مهندس ناظر مبنی بر ثبت و تایید ناظر برق و آبفا ارسال می ­شود.

 

اس-ام-اس-سازمان-نظام-مهندسی

 (شکل 1)

کنترل تاسیسات برقی تا پیش از شهریور 1395

تا قبل از شهریور ماه سال 1395 پس از درخواست مالک جهت دریافت کنتور برق و طی شدن مراحل اداری از طریق سیستم ارجاع اداره برق، یک نفر مهندس برق جهت کنترل اقدامات انجام شده انتخاب می­شد که متاسفانه در بسیاری از موارد به علت اینکه ساختمان، در مراحل پایانی بود، بسیاری از موارد فنی مربوط به تاسیسات نادیده گرفته می­ شد.

کاهش مسئولیت مهندس ناظر نسبت به تاسیسات برق و مکانیک

خوشبختانه طبق رویه ­ی جدید سازمان نظام مهندسی، از شهریور ماه سال 1395 امکان ارجاع ناظر آبفا و برق اماکن در مراحل اولیه ساختمان­ های تک ­ناظره نیز وجود دارد که تحقق این امر، همت مهندسان ساختمان را در مجاب کردن مالک و ابلاغ دستورکار جهت انتخاب مهندس برق و مهندس مکانیک از طریق سازمان نظام مهندسی، می­ طلبد. در این صورت مسئولیت ناظر اصلی نسبت به تاسیسات برقی و مکانیکی کاسته می­ شود و کنترل کیفی در اجرای تاسیسات مکانیکی (از جمله: اتصال فاضلاب ساختمان به اگوی شهری، آب باران، اجرای رایزرها، ونت­ ها تاسیسات سرمایشی و …) و تاسیسات برقی (از جمله: چاه ارت، آسانسور، ارت واحدها، فیوز محافظ جان، سیم ­کشی و استانداردهای آن و …) انجام خواهد شد.

انتخاب ناظران تاسیسات برقی و مکانیکی پیش از شروع عملیات

ضروریست قبل از شروع عملیات ساختمانی، با استناد به بند 5-4 قرارداد (شکل 2)، به صورت مکتوب به مالکان ابلاغ فرمایید تا نسبت به مراجعه به سازمان و مشخص نمودن ناظران تاسیسات برقی و مکانیکی اقدام نمایند. همچنین گزارش ناظران تاسیسات برق و مکانیک را مطابق بند 13-7 مبحث دوم مقررات ملی ساختمان، دریافت و در گزارشات مرحله‌ای خود منعکس نمایید. شایان ذکر است گزارشات اولیه ناظر تاسیسات برقی مربوط به رعایت ایمنی، تجهیزکارگاه، اجرای هم بندی در فونداسیون بوده و نتیجتاً شروع به کار می‌بایست با حضور ناظر تاسیسات برقی انجام شود.

بند-مقررات-ملی

(شکل 2)

هشدار

عدم حضور ناظر برق اماکن و آبفا در پروژه های تک ناظره به نوعی خط قرمز مهندس ناظر می باشد و تبعات جبران ناپذیری را برای ناظرین در پی خواهد داشت.

مقاله ی بالا برگرفته از کتاب ناظر حرفه ای 3 (امپراطوری نظارت) می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *