آموزش نظارت

برگ رسید تحویل وسایل حفاظتی و بهداشتی به کارگران

برگ رسید تحویل وسایل حفاظتی به کارگران

برگ رسید تحویل وسایل حفاظتی و بهداشتی به کارگران

 در شروع هر مرحله از عملیات ساختمانی گرفتن رسید تحویل وسایل حفاظتی و بهداشتی از کارگران ساختمانی لازم و ضروری است.

روابط فیمابین کارفرما و کارگر

روابط بین کارفرما و کارگر در ساختمان بسیار مهم است. به طور مثال اگر مالک ساختمان اجرای ساختمان را به پیمانکار الف واگذار کند و این پیمانکار تعدادی کارگر را برای اجرای کار در کارگاه ساختمانی به کار گمارد، مسئولیت این کارگران بر عهده ­ی پیمانکار الف است و اگر پیمانکار الف پیمانکار ب را جهت بخشی از کار به کار گمارد و پیمانکار ب نیز از تعدادی کارگر در اجرا استفاده نماید، مسئولیت کارگران بر عهده پیمانکار ب می­باشد.

ماده 91 قانون کار

کارفرمایان و مسئولان کلیه واحدهای موضوع ماده (85) این قانون مکلفند، بر اساس مصوبات شورای عالی حفاظت فنی برای تامین حفاظت و سلامت و بهداشت کارگران در محیط کار، وسایل و امکانات لازم را تهیه و در اختیار آنان قرار داده و چگونگی کاربرد وسایل فوق ­الذکر را به آنان بیاموزند و در خصوص رعایت مقررات حفاظتی و بهداشتی نظارت نمایند. افراد مذکور نیز ملزم به استفاده و نگهداری از وسایل حفاظتی و بهداشتی فردی و اجرای دستورالعمل­ های مربوط کارگاه می باشند. 

پرداخت وجه مستقیما به کارگر ممنوع !

پرداخت هرگونه وجه به کارگر جهت تهیه تجهیزات حفاظت فردی و بهداشتی ممنوع است.  کارفرما باید شخصا این وسایل را تهیه و در اختیار کارگر قرار دهد.
 
 

ماده 95 قانون کار

مسئولیت اجرای مقررات و ضوابط فنی و بهداشت کار بر عهده کارفرما یا مسئولین واحدهای موضوع ذکر شده در ماده (85) این قانون خواهد بود. هرگاه بر اثر عدم رعایت مقررات مذکور از سوی کارفرما یا مسئولین واحد، حادثه­ ای رخ دهد، شخص کارفرما یا مسئول مذکور از نظر کیفری و حقوقی و نیز مجازات­ های مندرج در این قانون مسئول است. 

تبصره 2 ماده 95 قانون کار

چنانچه کارفرما یا مدیران واحدهای موضوع ماده (85) این قانون برای حفاظت فنی و بهداشت کار، وسایل و امکانات لازم را در اختیار کارگر قرار داده باشند و کارگر با وجود آموزش­ های لازم و تذکرات قبلی بدون توجه به دستورالعمل و مقررات موجود از آنها استفاده ننماید، کارفرما مسئولیتی نخواهد داشت. در صورت بروز اختلاف، رای هیات حل اختلاف نافذ خواهد بود. 

دریافت رسید کتبی از کارگر توسط کارفرما 

در این مورد کارفرما در شرایطی در قبال کارگر مسئولیت نخواهد داشت که رسید کتبی از کارگر خود (با این مضمون که وسایل حفاظتی و بهداشتی فردی را در اختیار کارگر قرار داده و نحوه استفاده از آن را نیز به او آموزش داده است و اگر کارگر توجه نکرد، ابتدا به وی تذکر شفاهی و در صورت تکرار، تذکر کتبی داده شود و صورت­جلسه گردد)، گرفته باشد. همچنین مهندس ناظر نیز باید متقابلاً این موارد را از کارفرما بخواهد و رسید کتبی بگیرد.

عدم اجرای موارد ایمنی توسط کارگر

درصورتی­که کارگری موارد ایمنی را رعایت نکند کارفرما باید ابتدا تذکر شفاهی، سپس تذکر کتبی بدهد و در صورت عدم رعایت کارگر را اخراج نماید.

فرمت خام (pdf) این رسید را می توانید از طریق لینک  زیر دانلود نمایید:

همچنین فرمت word این رسید را می توانید از طریق لینک زیر دانلود نمایید:

تمامی نکات مهم اجرایی و نظارتی به طور کامل در پکیج امپراطوری نظارت آموزش داده شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *