آموزش نظارت سازه

ایمنی با نرده های حفاظتی

ایمنی-نرده-های-حفاظتی

🎥 ایمنی با نرده های حفاظتی جلوگیری از سقوط افراد

طبق بند 12-2-3-1 کتاب مقررات ملی ساختمان مبحث 12 قسمتهاي مختلف كارگاه ساختماني و محوطه اطـراف آن از قبيل پلكـان ها، سطوح شيبدار، دهانه هاي باز در كف طبقات و… كه احتمال خطر سقوط افراد را در بردارد، بايد تا زمان پوشيده شدن نــهايي يا نصب حفاظ ها و نرده هاي دائم و اصلي،  به وسيله پوشش ها يا نرده هاي حفاظتي محكم  وبر حسب مورد با استفاده از شبرنگ ها، چراغ ها و تابلوهاي هشداردهنده مناسب و قابل رويت در طول روز و شب، به طور موقت حفاظت گردند.

اختلاف ارتفاع سطوحی که ملزم به استفاده از جان پناه و نرده حفاظتی

طبق بند 12-5-2-1 نرده حفاظتي موقت حفاظي است قائم كه بايد براي جلوگيري از سقوط افراد در موارد مندرج در بند 12-2-3-1 كه ارتفاع سقوط بيش از 120 سانتيمتر باشد نصب گردد.

ارتفاع جان پناه و نرده حفاظتی

طبق بند 12-5-2-2 ارتفاع نرده حفاظتي موقت از كف طبقه يا سكوي كار نبايد از 0/9 متر كمتر و از 1/10 متر بيشتر باشد. همچنين ارتفاع نرده حفاظتي موقت راه پله و سطوح شيبدار نبايد از 0/75 متر كمتر و از 0/85 متر بيشتر باشد.

پایه های عمودی نرده حفاظتی

طبق بند  12-5-2-3  نرده حفاظتي بايد در فواصل حداكثر 2 متر، داراي پايه هاي عمودي بوده. ساختمان و اجزاي سازه آن با توجه به مفاد مبحث “بارهاي وارده بر ساختمان (مبحث ششم مقررات ملّي ساختمان)” وآيين نامه “بارگذاري پله ها (نشريه 139 دفتر تحقيقات و معيارهاي فني معاونت برنامه-ريزي و نظارت راهبردي رياست جمهوري)” داراي چنان مقاومتي باشندكه بتوانند در مقابل نيروها وضربه هاي وارده در تمام جهات مقاومت نمايند. به علاوه نرده بايد مقاومت لازم را براي مواقعي كه درمعرض برخورد با وسايل نقليه و ساير وسايل متحرك قرار ميگيرد، داشته باشد.

نکات مهم :

  • طبق بند 12-5-2-4 ” در اجزای نرده حفاظتی که شامل پاخور، نرده بالایی و نرده میانی می باشد، نباید قسمت های تیز و برنده وجود داشته باشد.”
  • استفاده از داربست گزینه ی خوبی جهت نرده ی حفاظتی موقت می باشد.
  • همان طور که در فیلم مشاهده می فرمایید، قراردادن میلگرد و چسباندن علامت خطر به آن ، عملا هیچ ایمنی ایجاد نمی کند.
  • مصالح و گردوخاکی که بعد از بتن ریزی روی سطوح راه پله ریخته می شود حتما تمیز شود تا افراد روی آن لیز نخورند.
  • همان طور که در بند های بالا ذکر شد، دور تا دور فضاهای باز طبقات مانند چاله آسانسورباید از نرده حفاظتی استفاده شود مخصوصا وقتی چاله آسانسور نزدیک راه پله باشد و احتمال سقوط افراد در آن زیاد باشد.
  • فراموش نشود که ترجیحا پاخور و همچنین یک المان افقی در نرده های حفاظتی، از کف به فاصله 30 سانتی متر نصب گردد.

پاخور چیست؟

طبق بند 12-5-3-1 پاخور حفاظتی است قرنیز مانند به ارتفاع 150 میلی متر که باید در اطراف سکوهای باز، سکوهای کارو ….جهت جلوگیری از لغزش و ریزش ابزار کار و مصالح ساختمانی نصب گردد. پاخورها باید ازچوب مناسب به ضخامت حداقل 25 میلی متر با شد. در صورت استفاده از ورق فولادی لبه های آن نباید تیز و برنده باشد.

در سری فیلم های آموزشی نظارت سازه نکات مهم مربوط به سازه ساختمان آموزش داده می شود.با من همراه شوید.

تمامی نکات مهم نظارتی به طور کامل در پکیج امپراطوری نظارت آموزش داده شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *