آموزش نظارت

اضافه کردن ارتفاع ستون

اضافه کردن ارتفاع ستون

آیا اضافه کردن ارتفاع ستون ها مجاز است؟

 تحت چه شرایطی می توان ارتفاع ستون ها در اسکلت بتنی را افزایش داد؟

گاهی اوقات در ساخت و سازهای شهری به جهت تامین ارتفاع پارکینگ مطابق ضوابط مقررات ملی، شهرسازی و شهرداری مالکین تمایل به افزایش ارتفاع ستون ها در سقف همکف یا پارکینگ و همچنین طبقات را دارند.

در این شرایط در صورتی که در نقشه های مصوب مطابق تصویر زیر این موضوع لحاظ شده باشد، افزایش ارتفاع از طرف سازنده بلامانع است.

 

اما اگر در نقشه های مصوب این موضوع پیش بینی نشده باشد، مالک باید تاییدیه ای مطابق تصویر زیر از مهندس محاسب خود دریافت نموده و به مهندس ناظر ارائه نماید.

نکته بسیار مهم: در صورتی که هیچ یک از موارد فوق رعایت نشده باشد، مهندس ناظر می تواند این موضوع را به عنوان خلاف در گزارشات مرحله ای به شهرداری اعلام نماید.

8 دیدگاه در “اضافه کردن ارتفاع ستون

  1. بصیر مشتاقی گفت:

    سلام.
    در یک پروژه مسکونی ۴طبقه، مالک بدلیل اجرای زیرزمین، ۳ متر قبل از تهیه نقشه اقدام به خاکبرداری کرده، اما پس از تهیه نقشه، زیر زمین راحذف کرده، و با کرسی چینی می خواهد به ارتفاع صفر برسد، یعنی ارتفاع ستون از روی شالوده تا سقف اول ۶ متر میشود.
    سوال من این است که آیا فقط کنترل لاغری برای این ستون کافیست، یا بهتراست در ارتفاع روی کرسی(۳متر)، کلاف های افقی را اجرا کنیم؟

    1. نوید گفت:

      درود بر شما.
      پیشنهاد می کنم با مهندس محاسب پروژه مکاتبه کنید تا بازنگری مجدد انجام دهد.

  2. سعیده گفت:

    سلام. در پروژه مسکونی که ناظر سازه آن می‌باشم با اشتباه نقشه‌بردار اختلاف سطح ۱/۵ متری زمین و خیابان لحاظ نشده است و بر اساس آن طراحی و محاسبه نقشه صورت گرفته است(خودم هم نمیدونم چطور). حالا پیمانکار و مالک خواهان افزایش ارتفاع ستون به مقدار ۱/۵ متری و بستن شناژ برای تامین ارتفاع همکف هستند. (البته من کار خودم رو میکنم)
    واقعا در این موارد چه باید کرد
    (نقشه یکبار اصلاحیه داشته و گویا یک بار دیگر باید این پروسه رو طی کنه)
    پروژه مسکونی شخصی‌ساز
    دو طبقه روی پیلوت
    و مساحتشان به ترتیب ۷۲، ۹۵ و ۹۵ مترمربع است

    1. سلام
      باید نقشه های جدید با تاییدیه مهندس محاسب و گواهی عدم خلاف یا بلامانع شهرداری توسط مالک اخذ بشه و به مهندس ناظر ارائه شود.

      1. سید موسی گفت:

        سلام مهندس عزیز خسته نباشی ارتفاع ستون بتنی برا سوله تا ۵.۵ جواب میده تو طراحی ۵.۱۰ هستش ممنون

        1. کریم گفت:

          سلام، در اجرای یک ساختمان ، سطح زمین پایین تر از پیش بینی نقشه بوده و عملا ستون همکف از روی پی سه متر و چهل میشود . برای یک متر افزایش ارتفاع ستون در همکف چه تغییری در ارماتوربندی باید لحاظ نمود. باسپاس

  3. مجید گفت:

    سلام به نظر شما زمینی که نقطه صفرش ۲متربالاتر از سطح زمین هست روباید چه کرد آیا جبران این اختلاف باسنگ چین بهتره یااضافه کردن ستون کدام یک هزینه اش کمتره وکدامیک ایمن تره .ممنون میشم

  4. علی تهرانی گفت:

    سلام
    یک زمینی در شمال دارم که در گودی قرار گرفته. وقتی فوندانسیون رو ریختن متوجه شدم سطح فوندانسیون تا لب جاده چهار متره. مهندس ناظر میگه ستون شما چهار متر بیشتر نمیتونه باشه در حالی که من میخوام نیم تا یک متر بالاتر از سطح جاده طبقه همکف من بشه.
    این نیم یا یک متر رو مهندس ناظر اجازه نمیده
    لازم به ذکره که نقشه ساختمون رو همون مهندس کشیده و در نقشه هم تنها طبقات آورده شده و این ارتفاع گودی اصلا در نظر گرفته نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *