آموزش نظارت

نکات مهم صورت جلسه فصل مشترک تعویض مهندس ناظر

صورت-جلسه-فصل-مشترک-تعویض-ناظر

صورت جلسه فصل مشترک در چه زمانی نوشته می شود؟

صورت جلسه ی مذکور در زمان تعویض ناظرین نوشته می شود.

شامل چه مواردی می شود و چه کسانی باید آن را امضا کنند؟

در کارهای تک ­ناظره، مهندس ناظر سازه و در کارهای چهارناظره، هر چهار ناظر باید صورت­ جلسه ­ای با عنوان فصـل مشتـرک کارهای انجام شده از شروع عملیات ساختمانی تاکنون به همراه خلاف­ های مربوطه و نقشه­ های مصوب تنظیم نمایند و ناظران جدید و قدیم آن را امضا نمایند.

درصورتی که هر یک از ناظرین جدید یا قدیم آن را امضا نکنند تکلیف چیست؟

درصورتی­ که هریک از ناظران جدید یا قدیم از امضای این صورت ­جلسه خودداری نمودند، مهندس یا مهندسان ناظر قدیم می­بایست در آخرین گزارش مرحله ­ای تمامی موارد خلاف را گزارش نمایند.همچنین شرح ماوقع را به طور کامل مکتوب نمایند و در نهایت دستـورکـاری را تقدیم مالک کنند و امضا و رسید بگیرند.

(نمونه صورت جلـسه فصـل مشـترک تعویض ناظر)

 در مورخه ….. افراد زیر در کارگاه به آدرس ….. حاضر شدند. آقایان ….. و ….. به عنوان سازنده و آقای مهندس …..به عنوان ناظر قدیم و مهندس ….. به عنوان ناظر جـدید و مهندس ….. به عنوان مجری ذیصلاح و بدین وسیله ناظر قـدیم اعلام کرده است که این ساختمان تا این تاریخ مراحل….. از عملیات ساختمانی اجرا شده و گزارشات مرحله ­ای آن نیز تقدیم شهرداری شده است و هم­ اکنون دارای خلاف­های…… و ….. می ­باشد و طی این صورت جلسه اظـهارات مهندس ناظر قدیم به مجری ذیصلاح، مـالک و ناظر جدید اعلام گردید و مسئـولیت آن بر عهده­ ی این افراد است.

فرم تعویض ناظر (پیرو پروانه)

  • متاسفانه ناظران برداشت درستی از تعویض ناظر نداشته و می ­پندارند از تاریخ پر کردن برگه تعویض ناظر و مهر و امضاء کردن آن و تحویل به مالک، دیگر مسئولیت نظارت آنان به عهده ناظر جدید می باشد. متاسفانه از همین باور غلط چه بسیار ناظرانی که دچار خسارت شده و در دادگاه ­ها به عنوان مقصر حاضر می شوند. نکته دیگری که به اشتباه استنباط شده و بر اساس آن ناظران محترم دست از نظارت برداشته و می ­پندارند دیگر هیچ مسئولیت نظارتی در قبال ملک ندارند اتمام زمان قرارداد بین مالک و ناظر است.
  • روند تعویض ناظر در فرم ­های 3 جزئی انجام می ­شود. در این فرم­ ها حتماً باید ناظر جدید هم گواهی امضای محضری در دفترخانه اسناد رسمی ثبت نماید و در نهایت فرم تعویض ناظر صادر می ­شود که تاریخ آن فرم شروع رسمی مسئولیت مهندس ناظر جدید است. ناظر قدیم از آن تاریخ هیچگونه مسئولیتی ندارد. بنابراین تا فرم تعویض ناظر (پیرو پروانه) صادر نشود مهندس ناظر قدیم همچنان مسئولیت دارد.

(تذکر مهم : تاریخ صدور پیرو پروانه {تصویر3}  تاریخ تعویض ناظر محسوب می­شود)

فرم-تقاضای-تعویض-مهندس-ناظر-فرم-3-جزئی

(تصویر 1) فرم تقاضای تعویض مهندس ناظر {فرم 3 جزئی}

(تصویر 2) فرم تقاضای تغییر مهندس ناظر توافقی {فرم 3 جزئی}

(تصویر 3) فرم پروانه تعویض مهندس ناظر پیرو پروانه {فرم 3 جزئی}

تمامی نکات مهم نظارتی به طور کامل در پکیج امپراطوری نظارت ساختمان آموزش داده شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *