سین جیم مهندس ناظر

قسمت 8 – رابطه مالک با کارگر خویش فرما

رابطه-مالک-با-کارگر-خویش-فرما

کمپین سین جیم مهندس ناظر قسمت 8 :

🎥 رابطه مالک و کارگر خویش فرما و نکته مهم در قرارداد بین آن ها

👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻

موضوع:

رابطه مالک و کارگر خویش فرما و نکته مهم در قرارداد بین آن ها

در این کمپین قصد دارم به سوالات شما در زمینه ی نظارت در حوزه ی ساخت و ساز شهری در قالب فیلم های کوتاه پاسخ بدم. با من همراه شوید.

🎞️ مشاهده در آپارات 

 

 پرسش :

در صورت بروز حادثه برای کارگر خویش فرما (پیمان کار تک نفره) ، سازنده تا چه حد درصد تقصیر خواهد  گرفت؟

پاسخ : 

در پروژه های ساختمانی ، در بخش هایی از کار سازنده از کارگر (برقکار یا…) استفاده می کنیم. به این کارگر،  خویش فرما یا پیمان کار تک نفره گفته می شود. اگر در حین کار برای کارگر خویش فرما، اتفاقی بیفتد و در اداره کار از سازنده شکایت کند،جهت اثبات ادعایش، نیازی به قرار داد بین کارگر و سازنده نیست، بلکه ارائه تراکنش مالی یا مراجعه بازرس اداره کار به محل پروژه و اثبات اینکه کارگر در آن پروژه کار میکرده است، کافیست.

توصیه :

درچنین شرایطی که در پروژه از کارگر خویش فرما استفاده می شود، (حتی برای 1 روز) حتما با کارگر قرارداد بسته و در قرارداد ذکر فرمایید که موارد زیر، برعهده کارگر خویش فرما است.

  1. تامین مصالح با کارفرما
  2. تامین تجهیزات و ابزارآلات و ایمنی با کارگر

با چنین قراردادی، در صورت بروز حادثه برای کارگر و شکایت او به اداره کار، سازنده با ارائه قرار داد به اداره کار ثابت می کند که کارگر خویش فرماست و پیمان کار تک نفره است. با این کار مشخص می گردد که اداره کار صلاحیت رسیدگی به این پرونده را ندارد و پرونده به دادگاه می رود. پس از رفتن پرونده به دادگاه می توان اثبات نمود که، طبق قرارداد مسئولیت ایمنی با کارگر بوده است و سازنده تبرئه شود یا درصد تقصیر را به پایین ترین حد بیاورد.

تمامی نکات مهم نظارتی به طور کامل در پکیج امپراطوری نظارت آموزش داده شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *