سین جیم مهندس ناظر

قسمت 16 – 2 ماه گود رها شده به امان خدا

2-ماه-گود-به-امان-خدا-رها-شده

کمپین سین جیم مهندس ناظر قسمت 16 :

🎥 2 ماهه گود رها شده به امان خدا

👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻

موضوع:

مالک سازه نگهبان اجرا نکرده و گود (به مدت ۲ ماه) به حال خود رها شده است. وظیفه ناظر هماهنگ کننده چیست؟ همان طورکه گفته شد مهندسین ناظر باید در زمان موعد گزارش رد کنند. در چنین حالتی اگر از نظر مهندس ناظر سازه در شرایط گود پرخطر و پر ریسک باشد و امکان حادثه برای ملک های مجاور وجود داشته باشد، بلافاصله باید از طرف مهندس ناظر سازه و هماهنگ کننده ابتدا تخلیه ملک های مجاور صورت گیرد. (با هماهنگی شهرداری ناحیه، آتشنشانی منطقه و همچنین پلیس ۱۱۰) و علاوه بر دستورکار، گزارش مرحله ای خلاف دار در چند نوبت نیز رد شود. فراموش نشود در مرحله گودبرداری به هیچ وجه دستور توقف صادر نشود.

در این کمپین قصد دارم به سوالات شما در زمینه ی نظارت در حوزه ی ساخت و ساز شهری در قالب فیلم های کوتاه پاسخ بدم. با من همراه شوید

🎞️ مشاهده در آپارات 

 پرسش :

ناظر معماری و هماهنگ کننده ی ساختمانی در شهر مشهد هستم. مالک حدود 2 ماه است که اقدام به گودبرداری به اندازه 1/5 متر کرده است ولی هنوز سازه نگهبان اجرا نکرده است!!! ناظر عمران هم به طراح نامه زده و هم به مالک دستور کار داده ولی متاسفانه مالک همکاری نمی کند و گود همچنان به حال خودش رها شده است.این در شرایطی است که پروژه فعلا به دلایل شخصی مالک متوقف شده است!!! وظیفه ی من به عنوان مهندس ناظر هماهنگ کننده چیست؟ ساختمان مجاور متعلق به خانواده مالک پروژه است و بدون پی ساخته شده است.

پاسخ : 

اگر نقشه های سازه نگهبان متناسب با شرایط گود نباشد، مهندس ناظر سازه باید با مهندس محاسب نامه نگاری کند تا متناسب با شرایط گود موجود بازنگری روی نقشه سازه نگهبان صورت گیرد در غیر این صورت (اگر نقشه های سازه نگهبان متناسب با شرایط گود است) نیازی به مکاتبه با مهندس محاسب نیست.

در مواردی که تخریب انجام گرفته و ما به کد صفر – صفر رسیدیم، در آن زمان است که اقدامات لازم جهت گودبرداری صورت می گیرد.

در پاسخ به این سوال: مهندس ناظر هماهنگ کننده بالاترین میزان مسئولیت را بین ناظرین بر عهده دارد و هر مشکلی که پیش آید او مسئولیت زیادی دارد. در رابطه با موضوع مطرح شده در سوال باید 2 ماه پیش (زمانی که تخریب صورت گرفته و به کد صفر – صفر رسیده است) و متوجه می شده که مالک می خواهد بدون اجرای سازه نگهبان گودبرداری را اجرا کند؛ در درجه اول به مهندس ناظر سازه مکاتبه و این موضوع را با وی مطرح می نموده است. علاوه بر این مهندس ناظر باید گزارش مرحله ای را نیز برای مرجع صدور پروانه رد می نموده است.  

نکته مهم : مهندس ناظری در کارش موفق است که علاوه بر اینکه نکات فنی و اجرایی تسلط دارد، حتما به دانش حقوق مهندسی و گزارش نویسی هم تسلط داشته باشد.

تمامی نکات مهم نظارتی به طور کامل در پکیج امپراطوری نظارت آموزش داده شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *