آموزش نظارت

دستورالعمل نگهداری و مراقبت از ساختمان

دستورالعمل-نگهداری-و-مراقبت-از-ساختمان

پس از کنترل­ های نهایی توسط مهندس ناظر و اخذ استانداردها و تاییدیه ­های مربوطه از مالک و رفع کلیه­ ی موارد خلاف، مهندس ناظر می تواند نسبت به گزارش اتمام عملیات ساختمانی اقدام نماید.

آخرین گزارش اتمام عملیات

  آخرین گزارش اتمام عملیات ساختمانی باید بدون خلاف باشد و مهندسین ناظر باید از تمامی قسمت­ های ساختمان از حیاط، پارکینگ، راه ­پله، آسانسور، واحدها و تا پشت بام عکس­برداری نموده و ضمیمه این گزارش نمایند.

در آخرین گزارش بدون خلاف اتمام عملیات ساختمانی، بندهای ذیل باید آورده شود:

به اطلاع شهردار محترم می­رساند عملیات اجرایی ساختمان به پایان رسیده است.جهت بهره ­برداری از ساختمان فوق الذکر، نکات زیر باید توسط مالک (یا مالکین)، ساکنین و بهره ­برداران رعایت شود:

1) افزایش طول عمر مفید ساختمان با بازرسی های به موقع

ساختمان­ها در طول عمر مفید خود و تحت تاثیر عوامل مختلف دچار آسیب­ ها و خرابی­ هایی می شوند و شناخت این آسیب ­ها و تعمیر و ترمیم اصولی و به موقع آن­ها می­ تواند باعث افزایش طول عمر مفید ساختمان و فراهم آوردن شرایط بهره ­برداری مناسب از آن شود. از این رو لازم است بازرسی هایی از اجزای مختلف معماری و سازه­ای ساختمان به عمل آید و در صورت نیاز اقدام به تعمیر یا تقویت اعضای آسیب­ دیده شود.

2) رعایت مقررات مبحث 22 مقررات ملی

مطابق بند 22-1-2) مبحث 22 مقررات ملی ساختمان، رعایت مقررات این مبحث در نگهداری اجزاء و قطعات معماری، سازه، تاسیسات برقی، و تاسیسات مکانیکی و گازرسانی کلیه ساختمان های مشمول مجموعه مباحث مقررات ملی ساختمان اعم از ساختمان­های موجود و ساختمان هایی که در آینده احداث خواهند شد، الزامی است.

3) الزام وجود مسئول نگهداری ساختمان  

مطابق مبحث 22 مقررات ملی ساختمان، ساختمان باید مسئول نگهداری ساختمان داشته باشد، ایشان شخص حقیقی یا حقوقی است که دارای حق قانونی از طرف مالک (یا مالکین) یا نماینده قانونی او (یا آن­ها) برای نگهداری ساختمان بوده و نگهداری ساختمان را مطابق الزامات این مبحث بر عهده دارد.

4) الزام وجود بازرس ساختمان

مطابق مبحث 22 مقررات ملی ساختمان، ساختمان باید دارای بازرس باشد و بازرس شخص حقیقی یا حقوقی است که دارای پروانه اشتغال به کار و صلاحیت لازم از وزرات راه و شهرسازی بوده و بر مبنای قرارداد منعقده با مسئول نگهداری ساختمان، مسئولیت بازرسی از ساختمان مطابق الزامات این مبحث را دارد. بازرس باید نتیجه بازرسی را به صورت کتبی به مسئول نگهداری ساختمان اعلام نماید.

5) وظایف مسئول نگهداری ساختمان

  • مطابق مبحث 22 مقررات ملی ساختمان، مسئولیت اجرای الزامات این مبحث به عهده مسئول نگهداری ساختمان می­باشد. مسئول نگهداری ساختمان موظف است کلیه شرایط و امکانات لازم برای انجام امور مربوط به نگهداری ساختمان مانند عقد قرارداد نگهداری، بازرسی، اخذ تاییدیه و پیگیری کلیه امور مرتبط با نگهداری ساختمان را تامین نموده و اسناد و مدارک آن­ها را در پرونده نگهداری ساختمان بایگانی نماید.
  • مطابق مبحث 22 مقررات ملی ساختمان، مسئول نگهداری ساختمان باید کلیه بازدیدهای لازم را انجام داده و گزارش مکتوب تهیه و در پرونده نگهداری ساختمان ثبت نماید. مسئول نگهداری ساختمان اختیار دارد در صورت لزوم از خدمات اشخاص حقیقی یا حقوقی متخصص و ذیصلاح برای انجام بازدیدها استفاده نماید. گزارش بازدیدهای انجام شده باید به صورت کتبی بوده و توسط مقام مسئول گواهی شود.
  • مطابق مبحث 22 مقررات ملی ساختمان، مسئول نگهداری ساختمان، انجام کلیه دستورالعمل های اجرائی مطابق با ابلاغیه ­ها و حکم­ های صادره توسط مراجع ذیصلاح برای اطمینان از اجرای مقررات این مبحث را بر عهده دارد.

6) ابلاغیه بازرس ساختمان مبنی بر نا امن بودن ساختمان 

مطابق مبحث 22 مقررات ملی ساختمان، هرگاه از نظر بازرس خطر واژگونی ساختمان یا فروریختگی سازه وجود داشته باشد و احتمال داده شود که بخشی از ساختمان تخریب شده و جان افراد به خاطر سکونت در آن به خطر افتد یا زمانی که خطر حتمی یا احتمال خطر برای ساکنین ساختمان وجود داشته باشد یا سکونت افراد به علت وجود مواد منفجره، گازهای قابل اشتعال، بخارهای سمی، و یا بهره ­برداری از تجهیزات معیوب و خطرناک در سازه، به مخاطره افتد، بازرس موظف است ابلاغیه های مبنی بر غیر قابل سکونت بودن ساختمان را جهت تخلیه فوری ساختمان صادر نموده و به اطلاع مسئول نگهداری ساختمان برساند. مسئول نگهداری ساختمان باید در هر ورودی چنین ساختمان­هایی اطلاعیه ای که به راحتی قابل رویت بوده را به شرح زیر نصب نماید، “این ساختمان ناامن بوده و سکونت در آن، بنا به تشخیص بازرس ممنوع می­باشد” ورود افراد به هریک از ورودی ­های ساختمان غیرقانونی بوده مگر آن­که فرد جهت مهار کردن سازه یا انجام تعمیرات لازم یا خارج کردن و از بین بردن مواد خطرزا با رعایت تمهیدات خاص، وارد ساختمان شود.

7) وظایف مالکین یا ساکنین در قبال نگهداری از ساختمان چیست؟

مطابق مبحث 22 مقررات ملی ساختمان، مالکین یا ساکنین واحدها، در قبال حفظ و نگهداری محل سکونت خود در بهترین شرایط بهداشتی و ایمنی و سلامتی مسئول می­باشند و نباید در ساختمانی که از نظر بهداشت و ایمنی با الزامات این مقررات سازگار نیست، سکونت داشته باشند. مالکین یا ساکنین باید ساختمان و قسمت ­های خارجی ملک به جز مواردی که در این مقررات به آن اشاره شده است را مطابق با الزامات این مقررات، نگهداری کنند.

نکته مهم : تحویل برگ سبز

  در صورتی که مهندس ناظر در زمان پایانکار (تحویل برگ سبز) به مالک و یا مالکین و بهره برداران از ساختمان دسترسی داشته باشد، می تواند این دستورالعمل را تحویل ایشان نموده و امضا و اثر انگشت و رسید تحویل دریافت نماید.

فرمت خام (pdf) این دستورالعمل را می توانید از طریق لینک های زیر دانلود نمایید:

همچنین فرمت word این دستورالعمل را می توانید از طریق لینک های زیر دانلود نمایید:

تمامی نکات مهم اجرایی و نظارتی به طور کامل در پکیج امپراطوری نظارت آموزش داده شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *