آموزش اصول اجرایی سازه های فلزی

خطاهای رایج اجرای مهاربند در ساختمان

خطاهای-رایج-اجرای-مهاربند-در-ساختمان-مقاله

کاربرد مهاربند

همان طور که می دانید علت استفاده از مهاربند­ها در اسکلت فولادی، مقاومت در برابر بارهای جانبی مانند باد و زلزله می ­باشد. یکی از پرکاربردترین انواع مهاربند­ها (بادبند)، مهاربند ضربدری است که به علت جزئیات شناخته شده تر بیشتر مورد توجه و استفاده قرار می­ گیرد.چنان چه همین جزئیات به طور دقیق اجرا نگردد، نه تنها مهاربند عملکرد مناسبی در برابر بارهای وارده نخواهد داشت بلکه به علت اجرای نادرست، نیروهای اضافی را بر سازه (تیر و ستون و محل اتصال) تحمیل نموده و باعث کاهش ظرفیت باربری سازه می­ گردد.

مهار بند ضربدری

شکل 1) مهاربند ضربدری

تطابق نقشه مصوب با اجرا

همان طور که می دانید علت استفاده از مهاربند­ها در اسکلت فولادی، مقاومت در برابر بارهای جانبی مانند باد و زلزله می ­باشد. یکی از پرکاربردترین انواع مهاربند­ها (بادبند)، مهاربند ضربدری است که به علت جزئیات شناخته شده تر بیشتر مورد توجه و استفاده قرار می­ گیرد.چنان چه همین جزئیات به طور دقیق اجرا نگردد، نه تنها مهاربند عملکرد مناسبی در برابر بارهای وارده نخواهد داشت بلکه به علت اجرای نادرست، امکان تشکیل نیروهای اضافی را بر سازه (تیر و ستون و محل اتصال) تحمیل نموده و باعث کاهش ظرفیت باربری سازه می­گردد.

خطاهای رایج در اجرای مهاربند

در شکل زیر ورق انتهایی مهاربند (گاست پلیت)، به تیر متصل نشده و فاصله­ ای در حد چند سانتیمتر ایجاد شده است. این فاصله به علت انتخاب ابعاد غلط و برش نامناسب ورق گاست پلیت ایجاد شده است.

عدم اتصال ورق گاست پلیت به تیر

شکل2) عدم اتصال ورق گاست پلیت به تیر

در شکل زیر، عضو ممتد مهاربند خال جوش شده و طول جوش لازم برای تحمل نیروهای جانبی تامین نشده است.

عدم جوشکاری عضو ممتد مهاربند به ورق میانی

شکل3) عدم جوشکاری عضو ممتد مهاربند به ورق میانی

در شکل زیر عضو منقطع مهاربند، در سمت راست کاملا به ستون متصل شده و در سمت میانی، فاصله عضو منقطع مهاربند تا عضو ممتد، غیر متقارن و زیاد می ­باشد.

اجرای-غلط-اعضای-متقاطع-مهاربند

شکل4) اجرای غلط اعضای متقاطع مهاربند

اجرای-صحیح-اعضای-متقاطع-مهاربند-با-اتصال-پیچی

شکل5) اجرای صحیح اعضای متقاطع مهاربند با اتصال پیچی

در شکل زیر، قسمت­ هایی از دو عضو مهاربند (عضو ممتد و منقطع) برش خورده (دایره قرمز) مشاهده می فرمایید. در این محل ­ها ابعاد مقطع کاهش یافته و همچنین طول جوشکاری عضو منقطع در محل اتصال به صفحه میانی کم بوده (فلش آبی) که به دلیل ابعاد کوچک ورق میانی می­ باشد. علاوه بر این­ ها  فاصله بین دو نبشی عضو مهاربند (فلش زرد) در محل اتصال زیاد شده که باعث می ­شود دونبشی در هنگام زلزله به صورت یک عضو واحد عمل نکنند.

اجرای افتضاح مهاربند ضربدری

شکل6) اجرای افتضاح مهاربند ضربدری

نتیجه گیری:

همان­ طور که گفته شد اجرای مهاربندها برای مقابله با نیروهای جانبی که عمدتا نیروی زلزله می باشد انجام می گیرد و اگر در اجرای آنها دقت لازم صورت نگیرد:

نه تنها در موقع زلزله عملکرد قابل قبولی ندارند و کاملا بی خاصیت هستند، بلکه در مواردی به علت ایجاد نیروهای اضافی در تیر و ستون و یا محل اتصال، می­توانند ظرفیت باربری نهایی سازه را کاهش دهند و عملکرد منفی ایجاد نمایند.

“جهت دانلود فایل pdf مقاله، روی دکمه زیر کلیک کنید.”

نویسنده مقاله : (گروه تحریریه نوید عمران)

تمامی نکات مهم اجرایی و نظارتی اسکلت فلزی در کتاب ناظر حرفه ای 2 آموزش داده شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *