آموزش نظارت

بدون این دستورکار و گزارش، ملک های مجاور میریزه داخل گود !

بدون-این-دستور-کار-ملک-هاب-مجاور-میریزه-داخل-گود-مقاله-نوید-عمران

دستور کار مهم و حیاتی ! 

کنترل بارگیری و حمل نخاله های حاصل از تخریب 

بارگیری و حمل نخاله­ های حاصل از تخریب و دپوی آن در محل مشخص شده توسط شهرداری منطقه، باید توسط مهندس ناظر سازه کنترل شود. به منظور جلوگیری از مخاطرات حمل نخاله و تردد ماشین ­آلات برای عابرین و خودروها، یک نفر نگهبان با پرچم اعلام خطر برای راهنمایی و کنترل رفت ­وآمدها به کار گرفته شود.

بدون-این-دستورکار-و-گزارش-ملک-های-مجاور-میریزه-تو-گود-مهندس

اشتباه مالک و ریزش ملک مجاور گود

اغلب مالکین و سازندگان در روزهای پایانی عملیات تخریب و هم­زمان با حمل نخاله ­های حاصل از تخریب و قبل از تمهیدات لازم مبنی بر اجرای سازه نگهبان (مثلاً حفاری چاهک ­های سازه نگهبان خرپایی)، اقدام به گودبرداری غیر اصولی می­ نمایند که متاسفانه می­ تواند سبب ریزش ملک ­های مجاور گود شود.

عملیات-تخریب

راهکار پیشنهادی برای جلوگیری از ریزش ملک ها مجاور گود

برای جلوگیری از این قبیل اتفاقات، مهندس ناظر سازه باید یک دستورکار عدم خاکبرداری و گودبرداری در روزهای پایانی عملیات تخریب به مالک و سازنده ابلاغ نماید و همچنین طی یک گزارش به شهرداری اعلام نماید که مالک حق هیچ گونه گودبرداری را ندارد و پس از حمل نخاله­ های حاصل از تخریب و رسیدن به کد صفرصفر، ملزم به اجرای مقدمات سازه ­نگهبان (مثلاً حفاری چاهک های سازه نگهبان خرپایی)،  و رعایت نکات ایمنی و پایدارسازی­ ها می ­باشد.

نکات-ایمنی-گود

نمونه دستورکار:

جناب آقای ………………….. مالک/نماینده مالک/مجری/سازنده، ساختمان به شماره پرونده ………………. به آدرس ………………………………………………………… با توجه به آنکه عملیات تخریب ساختمان رو به اتمام است، بدین وسیله اینجانب ………………….. مهندس ناظر ساختمان جنابعالی، دستورکار زیر را در مورخه ……………… به شما ابلاغ می­ نمایم:

پس از حمل نخاله ­های حاصل از تخریب و رسیدن به کد صفرصفر، ملزم به اجرای مقدمات سازه­ نگهبان (مثلاً حفاری چاهک­ های سازه نگهبان خرپایی) مطابق نقشه­ های مصوب، و رعایت نکات ایمنی و پایدارسازی­ ها می­ باشید و حق هیچگونه گودبرداری را ندارید.

درصورت وقوع هرگونه حادثه­ ای، کلیه ­ی مسئولیت­ های حقوقی، کیفری، و مدنی ناشی از هرگونه اتفاق و یا حادثه احتمالی و جبران خسارت و ضرر و زیان­ های ناشی از آن (اعم از مادی و معنوی) بر عهده ی شهرداری و مالکین می باشد.

ریزش-ملک-همسایگاه-داخل-گود

نمونه گزارش خلاف به شهرداری:

به اطلاع شهردار محترم می ­رساند، مالک در حال انجام عملیات تخریب ساختمان قدیمی می ­باشد و با توجه به اینکه عمق گودبرداری حدوداً …………. بوده مالک موظف است همزمان با تخریب نسبت به اجرای سازه ­نگهبان مطابق نقشه های مصوب شهرداری اقدام نماید که تاکنون هیچ اقدامی ننموده است. ضمناً ساختمان دارای مجری است و مجری در ساختمان حضور فیزیکی ندارد.

نمونه گزارش عدم خلاف به شهرداری:

به اطلاع شهردار محترم می­ رساند عملیات تخریب ساختمان به اتمام رسیده است و مالک در حال انتقال نخاله های حاصل از تخریب است. نخاله های حاصل از تخریب باید به مکان مناسبی که مورد تایید شهرداری است انتقال داده شود و نکات ایمنی در خصوص بارگیری و حمل توسط ماشین آلات باید رعایت شود.پس از اتمام حمل نخاله ها، ادامه عملیات ساختمانی و شروع عملیات گودبرداری با اطلاع مالک به ناظر و ابلاغ دستورکار از طرف مهندس ناظر و همچنین اجرای مقدمات سازه ­نگهبان و رعایت نکات ایمنی و پایدارسازی ها بلامانع می باشد.

مقاله بالا برگرفته از کتاب ناظر حرفه ای 3 می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *